خاطرات گذشته

خاطرات گذشته

روستای گرمارود
خاطرات گذشته

خاطرات گذشته

روستای گرمارود

شب چله

شب یلدا و به قول ما  چله هم گذشت توضیح اینکه در الموت آذر ماه را قوس میگویند و پس از قوس چله بزرگ شروع میشود و مدتش 40 روز است و پس از آن چله کوچک که 20 روز است و سپس اسفند ماه را آفتاب بهوت  میگویند  من از گرمارود شب  چله چیز خاصی را بخاطر ندارم الا اینکه کنحکاویمان در این روزها شکوفا میشد

که از سر و راز همشهریان مراقی سر در بیاوریم آخر  اینگونه عنوان میشد که همشهریان مراقی ما که در روستاهای علی آباد اویرک ، دیکین و همچنین گرمارود مقیم هستند شب  چله در منزل زعیم خود گرد هم می آیند و مراسمی را اجرا مینمایند ، آن زمان خدا بیامرز ابراهیم خلیل مرحوم زنده بودند و عنوان میشد که ایشان زعیم مراقی ها هستند و برای همین از چند شب قبل از چله به راه دیکین به گرمارود نگاه میکردیم ببینیم که کسی میاید یا خیر که معمولا بی نتیجه بود البته یکبار هم با بچه ها قرار گذاشتیم که پشت درب همه مراقی محله ای ها برویم و ببینم آیا خبری هست یا نه که نرفتیم ، هنوز هم پس از مدتها اسرار درون مراقی ها برای خود من  بصورت یک راز باقی مانده است هر چند که خود این عزیزان میگویند هیچ خبری نیست ، در خاتمه ناکفته نماند که گرمارود سفلی از دو بخش پائین محله و بالا ( مراقی ) محله تشکیل شده است مراقی ها به ما پائین محله ای ها پشائی میگویند خود پائین محله قبلا دو بخش میان محله و پائین محله تشکیل شده بود و پس از ساخت و ساز در سفید کوله ( انطرف دره ) آن بخش هم اضافه شده است بخش مراقی محله هم در ابتدا در شمال پائین محله قرار داشت و فاصله زیادی بین آنها نبود اما پس از ایجاد یک گسل بسیار بزرگ مراق محله ای ها مجبور شدند مکان خود را ترک و در مکان فعلی خانه بسازند.
نظرات 1 + ارسال نظر
sdm سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:04 ب.ظ

مراقی ها زمستونا مراسم دارن نه لزوما شب چله. شاید خیلی سالا شب چله مراسم نداشته باشن. اصولا مراسمشون به شب چله ربطی نداره. یه آئین مذهبیه. اونا عقایدی شبیه علی اللهی ها دارن. اونا فکر میکنن خدا اجازه نمیده کسی از رازشون با خبر شه. یعنی خدا حافظ دین اوناست. اینجور که تو گفتی کمک کردی تا اونا ایمانشون به خرافاتشون بیشتر شه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد