خاطرات گذشته

خاطرات گذشته

روستای گرمارود
خاطرات گذشته

خاطرات گذشته

روستای گرمارود

با محول الحول والاحوال حول حالنا به احسن الحال

با عرض تبری سال جدید خدمت تمام دوستان و عزیزو بخصوص همشهریان الموتی عزیز - در آخرین یادداشتم قول داده بودم در ایام تعطیلات یک نقشه استراتژی برای توسعه الموت تهیه کنم - طی این چند روزه دائم به این موضوع فکر میکردم و سبب شد که چند کتاب درسی را مجددا مرور کنم کار عمیقتر از آنجه است که بشود در چند سطر و یا چند روز جمع کرد ، اما حاصل کار تا اینجای کار که امیدوارم با همفکری و نظرات ارزشمند دوستان و علاقمندان الموتی تکمیل گردد.


اولین و مهمترین کار برای داشتن یک برنامه جامع داشتن چشم انداز است،   چشم انداز یعنی اینکه ما انتظار داریم در یک برنامه زمانبندی مثلا 20 ساله به چه چیز دست پیدا کنیم و در مورد الموت نیز مصداق همین موضوع است یعنی اینکه ما انتظار داریم الموت در یک برنامه به چه صورت باشد البته چشم انداز با توجه به عوامل محیطی خارجی شامل تهدایدات و فرصتها و همچنین عوامل داخلی شامل  نقاط قوت و ضعف میبایست تعیین و تعریف شود ،

با توجه به شرایط الموت و عوامل داخلی و خارجی که تا حدودی به آنها پرداخته خواهد شد میتوان چشم اندازهای زیر را برای الموت تعریف کرد - الموت قطب گردشگری کشور - الموت مرکز تهیه و توزیع گیاهان داروئی در سطح جهانی- الموت قطب فرهنگی کشور - الموت منظقه سبز و محصولات ارگانیک در کشور -

این چشم اندازها عمدتا بر پایه نقاط قوت منظقه تهیه شده است زیرا که :

منطقه الموت دارای شرایط مناسب برای تبدیل به فطق گردشگری میباشد

منظقه الموت بر اساس شواهد  تاریخی و با توجه به اقلیم مناسب  قابلیت کشت گیاهان داروئی را دارد و از اینرو میتواند بعنوان منطقه ویژه کشت گیاهان داروئی مورد توجه قرار گیرد.

منطقه الموت با توجه به بسته بودن آن کاملا قابل کنترل بوده و میتواند پایگاهی در کشور برای ارائه محصولات ارگانیک کشاورزی و دامی باشد این موضوع با توجه به کمبود زمینهای کشاورزی میتواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد .

پیشینه مردم منظقه و سطح فرهنگ و سواد آنها امکان تبدیل به ایجاد قطب فرهنگی در کشور امکانپذیر میباشد.

اما علیرغم این نقاط قوت در بخش نقاط ضعف نیز وجود دارد . که مهمترین آنها عبارتند از :

- مردم الموت اعتماد کمی به همدیگر بویژه در ایجاد شرکتهای تعاونی و سرمایه گذاری دارند .

- افراد متمول الموتی علاقه ئی به سرمایه گذاری در الموت ندارند و تا کنون موردی در اینخصوص مشاهده نشده است.

- علیرغم این دو موضوع از ورود افراد غیر نیز بشدت جلوگیری مینمایند.

- مردم الموت علیرغم برخورداری از فرهنگ مناسب اما کمتر همدیگر را قبول دارند ، درصد شکایات و اختلافات آنها بالاست کمتر اعتقاد به همنظر شدن و همفکر شدن برای تصمیم گیری در یک موضوع میشوند و همین مشکل کار را برای برنامه ریزی های اصولی و بلند مدت سخت میکند.

- منابع داخلی شامل آب و بویژه زمین در منطقه الموت دارای محدودیت میباشد و این موضوع بهمراه تفکیک آنها به نسلهای دوم و سوم که عمدتا در شهرها سکونت دارند نیز مانعی برای برای کار میباشد.

اما در بخش عوامل محیطی و خارجی :

- ورود گردشگران علیرغم ایجاد فرصت یک تهدید برای تغییر فرهنگ و از بین رفتن محیط زیست و حتی خود مناطق گردشگری الموت میباشد.

- دولت تاکنون از سرمایه گذاری ها در الموت حمایتی ننموده است.

- تغییرات اب و هوائی و اقلیم متغییر بویژه در سالهای اخیر تهدیدی برای ایجاد برنامه های بلند مدت است .



به زعم اینجانب یکی از وظایف دوستان وبلاگنویس توسعه گفتمان سازی در الموت حداقل سازی اختلافات ، نگاه به منافع بلندمدت بجای منافع کوتاهمدت و در مجموع تبدیل نقاط ضعف داخلی به نقطه قوت میباشد.

پس از این مرحله و تعریف چشم انداز اهداف بلند مدت بایست تعریف گردند ، البته برای اهداف بایست شاخص ها تعریف گردند بعنوان مثال برای موضوعی مثل گردشگری ، انتظار داریم در برنامه زمانی تعریف شده ، سالانه چه تعداد گردشگر از الموت داشته باشیم ، میانگین حضو ر گردشگران به چند روز برسد ، میانگین خرید کالا و خدمات به چه عدد برسد ، میانگین نقاط گردشگری ، تعداد میهمانپذیرها ، هتل ها به چه عدد برسند ، ارزش افزوده اقتصادی یک گردشگر یعنی هزینه های ورودی ه به منطقه تحمیل میکند و منافعی که به منطقه وارد میکند چه عددی باید باشد .و ....

یا در بعد فرهنگی ،  تعداد رسانه های کاغذی و الکترونیکی چه عددی باید باشد ، خروجی اندیشمندان و متفکران الموتی شامل کتاب ، مقاله و .. سالانه به چه عدد برسد ، رخدادهای فرهنگی سالانه به چه عدد برسد .

یا برای محصولات ارگانیک و داروئی ، خروجی سالانه این محصولات به چه عددی برسد ، برند سازی بعنوان محصولات خاص الموت چگونه صورت پذیرد میزان زیر کشت  محصولات اگانیک و داروئی به چه عددی برسد ، تعداد شرکتها یا واحدهای بسته بندی و فراوری چه عدد باشد ، میزان فروشگاههای توزیع این محصولات به چه تعداد و چگونه باشد.


برای هر یک از جشم اندازها بایست اهداف و شاخص های مرتبط را تعریف کرد.

پس از تعریف اهداف و شاخصهای بلند مدت اهداف و شاخص های استراتژیک با بازه های 5 ساله و سپس اهداف عملیاتی و اجرائی با دوره زمانی یک تا دو ساله تعریف میشوند . 

اما مهمترین موضوع اینکه منابع مالی و انسانی برای اجرای این برنامه ها چگونه بایست تامین شوند ،

من شخصا اعتقاد دارم اگر شرایط لازم مهیا شود و یک برنامه جامع توسعه مناسب با چشم اندازهای روشن با حمایت همه جانبه عوامل داخلی و اخذ موافقت از دولت بعنوان مهمترین عامل خارجی صورت پذیرد ، مشکل زیادی برای جذب سرمایه گذاری اعم از خود الموتی ها و غیر الموتی ها وجود نخواهد داشت.


و اما سخن آخر - میخواستم گلایه ای داشته باشم یادم آمد ابتدای سال است به این بسنده میکنم که قدر آدمهائی که زحمت میکشند با نیت خالصانه و بدون هیچ چشم داشت بدانیم ، هر چند ممکن است با آنها در راه و روش نتیجه موافق نباشیم ، اولین نسخه نشریه چهار اقلیم منتشر شد بخشهائی از آن را مطالعه کردم لذت بردم همانگونه که از خواند کتاب یوسف لذت بردم دست مریزاد و خسته نباشید به همه کسانی که در این رهگذر زحمت میکشند.با محول الحول والاحوال  حول حالنا به احسن الحال



نظرات 3 + ارسال نظر
ح-خیری شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:26 ب.ظ http://2000jouladak.blogfa.com

با سلام و تبریک آغاز سال نو ، موضوعات مطرح شده همگی در شرایط خاص خودش ارزشمند هستند ، اما نمی شود صبر کرد و منتظر شد تا یکجا گام برداشت قدمهای کوچک و تدریجی هموار کننده راه و زمینه سازی تصمیمات بزرگ است . نشریه اقلیم چهارم در راستای پوشش اهداف مطرح شده شما زمینه سازی فرهنگی می کند لذا مشتاق افشره ای خوش مزه از قلم زیبای شما می باشد .

طاهری یکشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:14 ب.ظ http://evan.ir

سلام
مطالب مهم و مفیدی بود متشکرم و خسته نباشید،

معصومه وهابی جولادی سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:55 ق.ظ http://vahabi-jouladi.blogfa.com

سلام و احترام

از تحلیل وضعیت وارائه swot درباره منطقه الموت بهره مند شدم.
نظرات کارشناسانه جنابعالی مایه افتخار و راهگشاست، ضروری است با همراهی علاقه مندان برای عملیاتی شدن این نظرات و اثربخشی طرح ها در منطقه تلاش مستمر بکار بگیریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد